II Liceum Ogólnokształcące w Piotrkowie Tryb.
im. Marii Skłodowskiej - Curie

Bezpieczna szkoła, bezpieczni uczniowie….

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 7 =
bezpieczn_08
Pod tym hasłem odbyła się debata zorganizowana 3 marca w naszej szkole. Inicjatorem tego spotkania była pani pedagog Iwona Stefaniuk, a w jego organizację zaangażowali się nauczyciele i uczniowie. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele wszystkich klas, pani Dyrektor i pani Wicedyrektor, pani pedagog, nauczyciele, pracownik administracji, przedstawiciel Rady Rodziców oraz zaproszeni goście – eksperci – psycholog i przedstawiciel Policji.
 
Tematem spotkania było bezpieczeństwo w naszej szkole. Spotkanie miało formę debaty, w której mogli uczestniczyć wszyscy zebrani i składało się z dwóch części. Pierwsza część miała charakter warsztatowy i służyła zdiagnozowaniu zagrożeń oraz problemów w sferze bezpieczeństwa, które uczniowie dostrzegają w naszej szkole. Uczniowie zostali podzieleni na trzy zespoły – klasy pierwsze, klasy drugie i klasy trzecie – które wspólnie opracowywały poster prezentujący ich ocenę stopnia bezpieczeństwa i pokazujący  zagrożenia w tym obszarze. Spostrzeżenia uczniów dotyczyły różnych aspektów i pokazały, że bezpieczeństwo w szkole to temat bardzo szeroki (uczniowie zwrócili uwagę na przestrzeń szkolną, a także wzajemne relacje między uczniami oraz miedzy uczniami i nauczycielami). Podsumowaniem tej części spotkania była dyskusja na temat wskazanych przez uczniów problemów, w której wszyscy uczestnicy mogli skonfrontować swoje zdanie ze zdaniem innych. Dyskusja, prowadzona  na zasadach równości i partnerstwa wszystkich uczestników,  ujawniła, że większość problemów można rozwiązać rozmową, że bardzo istotne jest, aby dzielić się swoimi opiniami i wymieniać poglądy.
W drugiej części spotkania wystąpili prelegenci- psycholog i policjant. Pani psycholog zwróciła uwagę na to, że zorganizowanie takiej debaty, zaangażowanie wszystkich jej uczestników oraz sposób prowadzenia debaty świadczy o dobrych relacjach między nauczycielami i uczniami, a następnie odniosła się do tematu spotkania oraz problemów wskazanych podczas debaty. Pani psycholog przybliżyła znaczenie pojęć: agresja i agresywność, wskazała na różnice miedzy nimi oraz przedstawiła rożne przykłady zachowań agresywnych, przejawy agresji oraz sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Na koniec wystąpienia prelegentka poruszyła problem cyberprzemocy i wskazała psychologiczne uwarunkowania tego zjawiska.  Następnie głos zabrał przedstawiciel Policji, który przedstawił aspekt prawny zachowań niebezpiecznych. Pan policjant zaprezentował wyniki badań przeprowadzonych wśród polskich nastolatków, które ujawniły skalę zjawisk zagrażających bezpieczeństwu młodych ludzi, mi. in. ujawnianie prywatnych danych w sieci, zbyt swobodne kontakty z obcymi ludźmi, zamieszczanie na portalach społecznościowych prywatnych zdjęć, hejtowanie, agresja słowna. Policjant podkreślił, że to od nas zależy, czy będziemy bezpieczni w sieci, czy nie ułatwimy działania cyberprzestępcom, a także, że nikt w sieci nie jest anonimowy i nie powinien czuć się bezkarnym.
Spotkanie podsumowała pani pedagog, która podkreśliła wagę debaty, podziękowała wszystkim zebranym za zaangażowanie, otwartość i chęć współpracy. Pani pedagog poinformowała wszystkich uczestników debaty, że to spotkanie nie jest wydarzeniem incydentalnym, ale częścią kampanii organizowanej w naszej szkole, której celem jest utrzymanie i zwiększenie bezpieczeństwa w szkole. Okazało się, że marzec został wybrany miesiącem Bezpieczeństwa w szkole i będą podejmowane różne działania związane z tym tematem, mi. in. kontynuowanie  dyskusji  w klasach, konkurs na plakaty promujący zachowania zwiększające bezpieczeństwo w szkole, kampania społeczna.
 
powrót